I uke 36 hadde 8.trinn ved Ørland ungdomsskole to skoledager på Austrått gård, med
mye læring, varierte aktiviteter og stor trivsel. Det er tredje året Yrjar heimbygdslag
og 8.trinn gjennomfører dette opplegget, som etter hvert er blitt en del av praksisen
både for skolen og for laget.
Klasserommet ble i år som tidligere erstattet med; feltarbeid i naturen, utesvømming,
flatbrødbaking, tilberedning av grønnsakssuppe med grønnsaker fra
Andelsjordbruket, og omvisning i Yrjar heimbygdslag sin gjenstandssamling.
Omvisningen av landbruksutstyr fra tiden hvor hesten stod for trekkrafta, ble avsluttet
med å sitte på en Honda F 800 tohjulstraktor og en John Deere med GPS styring. På
denne måten fikk elevene et lite eks på hva den industrielle revolusjonen har ført
med seg av utvikling.
Det var stor trivsel rundt langbordet i Rånesalen, hvor måltidet ble en fin avslutning
etter flatbrødbakingen og arbeidet med å kutte grønnsaker på kjøkkenet. I år som de
to forrige årene var vi enige om at det var den beste grønnsaksuppen vi noen gang
hadde spist, og for ikke å snakke om flatbrødet – tusen takk til elevene for godt
arbeid og stort fellesskap. Vi gleder oss til å møte dere på Guriannastua neste år og i
museumsnaustet i Sjøgata i 10.trinn.
Takk også til våre 13 frivillige som gjør det mulig å gjennomføre dette opplegget.
Tekst og foto Gunn Røstad
Sist redigert: 2. oktober 2025 kl. 12:08