Dette er en Moto Standard U 9, to-hjuls traktor. Det vi har funnet av tekst på skilt er følgende: Moto Standard Bubringen-Saar. Fahlzeugtyp U9, Baujahr 1960, Fabrichnummer 985429. Motor Type 1040 SRIDO?, Moteur No 7272, Cylindrée 400, Puissance 3-9 eller 8-9, Régime 3000, Alésage 82, Course 7?, Poids ?. Motosacoche SA Geneve – Suisse.
Utstyr som fulgte med var plog, ramme med harv og ard, reimskive, kunstgjødselspreder, slåmaskin, potetopptaker, tilhenger, vektramme, festeanordninger og kjetting til hjulene. Tilleggsutstyret er plassert i hver sine kapittel under hovedmenyen «Landbruk» og redskapene der. De delene som ikke har egne kapittel under landbruk, kan sees samlet her.
Yrjar Heimbygdslag fikk denne tohjulstraktoren fra Petter Vasskog i Bjugn kommune i 2011. Traktor med utstyr var tidligere brukt i Åfjord kommune. Traktoren ble plukket fra hverandre, restaurert, grunnet og til sist lakkert. Tilhengeren som ved henting var montert bak, ble flyttet til posisjon foran tohjulstraktoren. Dermed ble styreleddene, som var låst fast, frisatt og styrestangen igjen montert. Slik fremstår dette som en firehjuls doning.
Bildekavalkaden under er fra 20. oktober 2011, en regnfull og sur dag, da vi hentet redskapen hos giver i Bjugn. Nedenfor hentebildene er bilder av første prøvedag, som ferdig restaurert, 9. februar 2012.
Ferdig restaurert, men foreløpig uten motordeksel, er traktoren ute på frossen mark for prøvekjøring, 9. februar 2012:
To-hjuls-traktoren; lengde 153 cm, bredde 87 cm, høyde 78 cm, diameter hjul 71 cm.
Moto Standard klar for restaurering. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2011
Moto Standard klar for restaurering. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2011
Nesten alt som kan plukkes sunt, er skilt fra hverandre. Grunning pågår. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2011
Ventilene er slipt, men å få dem tilbake på plass, uten spesialverktøy, er en utfordring. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2011
Moto Standard U 9, to-hjuls traktor, med tilhenger, ligger under presening og blikkplater. Mange bevegelige deler var rustet fast, karene var litt skeptiske. For et vær! Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2011
På nesten stive hjul ble traktor og tilhenger dratt ut fra parkeringen og ned til biltilhengeren. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2011
Etter mye strev ble henger og traktor skilt fra hverandre. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2011
Går hengeren? Er det plass nok? Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2011
Slutt og fotografer, kom og hjelp til! Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2011
Det var akkurat plass til hjulene! Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2011
Da er bare resten igjen. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2011
Resten, var forbausende mye. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2011
Ferdig restaurert, men uten påsatt motordeksel. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2012
Så lett på forhjulene er denne Moto Standard traktor, at en frivillig må være ballast under kjøring. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2012
At vi ble æret med Ørland kommunes kulturpris for 2010 skyldes i hovedsak disse tre mennene. De har produsert det som vises fram for publikum og som det snakkes om, langt ut over Fosenhalvøyas grenser. Fra venstre Johan Martin Thoresen, Harald Røstad og Hans Aune. Her under testkjøring av en Moto Standard traktor, og alle tre er i verkstedshabitt. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2012
Ferdig restaurert, men uten påsatt motordeksel. Legg merke til sveiva på sidekarmen. Under hengeren er en jekk og dermed har hengeren tipp med manuell løfteanordning. Siste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2012