Traktoren kom til museet i 20. oktober 2012 og ble donert av en som tidligere hadde gitt laget to andre traktorer. Dette er en Ford 2N, serienummeret er 9N 199 654 og det viser at den er produsert i Fords fabrikk i Dearborn, Michigan USA, i 1947. Motoren har fire sylindre og er drevet med bensin, den utvikler 22 HK.
Traktoren var, når dette ble skrevet, ikke demontert. Det er en del gjennomrusting på skjermene og radiatoren er smadret. Begge forhjulene er punktert og venstre bakhjul eksploderte under opplasting.
Etter en gjennomgang av traktoren, måtte deler kjøpes, for at den igjen skulle kunne bli kjørbar. Via Internet og en nettbutikk i Andalusia, Alabama, USA, fikk vi i januar sendt deler for litt over 5000 kroner. Det var ny radiator med lokk og festebrakett, pakningssett til motoren, oljefilter, coil, komplett fordeler, tennplugger, ratt og oljetrykksmåler. Senere har vi konstatert at vi må etterbestille manifold med pakninger, eksosanlegg og kanskje et Ford-emblem i fronten.
Hvordan vi skal finne dekk med riktig dekkstørrelse er enda ikke fastlagt på skrivetidspunktet, mars 2013. Kanskje må vi anskaffe litt for store hjul, men har du dekk liggende er vi jublende glade for å få overta dem.
Traktoren ble gitt til heimbygdslaget av Åge Stallvik (1958-2021) fra Elveng i Bjugn kommune i 2012.
Fronten på vår Ford 2N traktor. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2013
En Ford 2N, slik den ble gitt til museet i 2012. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2012
En Ford 2N, slik den ble gitt til museet i 2012. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2012
En Ford 2N, slik den ble gitt til museet i 2012. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2012
En Ford 2N, slik den ble gitt til museet i 2012. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2012
En Ford 2N, slik den ser ut i mars 2013, grunnet og under montering. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2013
En Ford 2N, slik den ser ut i mars 2013, grunnet og under montering. Vi leter fortsatt etter ei kobberrør vi kan lage flenser på og slik forbinde oljetrykksmåleren med motoren. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2013
En Ford 2N, slik den ser ut i mars 2013, grunnet og under montering. Ikke alt av nye deler blir kjøpt. Her har Hans Aune laget ei foring på akselen slik at lageret vi hadde liggende kunne benyttes. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2013
En Ford 2N, slik den ser ut i mars 2013, grunnet og under montering. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2013
Ford 2N traktor med Hans Aune som fører. Dette er første prøvetur etter at traktoren er helt ferdig restaurert. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2013
Ford 2N traktor, fotografert mot Austråttborgen. Hans Aune kjører. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2013
Ford 2N traktor, fotografert mot Austråttborgen. Hans Aune kjører. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2013
Prøveturen er over, Hans Aune kjører traktoren tilbake til verkstedet. Siste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2013