MENY

Stirlingmotor


YHL3125:

Fra en observant internettleser, Jens Eirik Skogstad, har heimbygdslaget mottatt følgende forklaring på hva en Stirlingmotor er:

«Stirlingmotoren ble oppfunnet av en skotsk prest Robert Stirling, i 1816, i den tiden da det ikke var sikre dampmaskiner, de kunne eksplodere ved høyt trykk. Han konstruerte en sikker motor som brukte kun varmluft istedenfor damp til å drive motoren, derfor ble den kalt varmluftmotor, «Hot air engine». Phillips begynte å forske på stirlingmotor i 1930-årene og hadde utviklet en motor som kunne drive generatorer. De hadde utviklet en en-sylindret motor som utviklet 400 HK, volumet var ikke større, men like stor som slagvolumet på en av sylindre til en seks-sylindret lastebilmotor. Det har vært laget en fire-sylindret 1 liter totalvolum bussmotor som ytet 200 HK ved 4000 o/min. Den har vært brukt på DAF bussen. Stirlingmotoren har mange fordeler: Høy ytelse i forhold til sylindervolum, forurenser ikke pga ytre forbrenning, kan kjøre på faste, flytende, gassformige drivstoffer, solenergi, jordvarme, lange serviceintervaller (trenger ikke oljeskift mellom overhalinger på ca 80 000 timer drift), høy virkningsgrad (Stirling: 45-50%, Diesel: 30-35%, Bensin: 25-30%), vibrasjonfri og støyer ikke. (Svenskene har denne motoren i ubåtene som hoveddrift med god resultat).«

Noe senere kom denne tilføyelsen fra samme person: «Jeg har endelig funnet fabrikanten og når den ble produsert. Det er en Georges Garette stirlingmotor, produsert i Nürnberg iTyskland i ca 1900 til 1910 perioden.«

Vi har fått tilsendt illustrasjoner og forklaring på virkemåten for stirlingmotoren. Skjematisk er ikke dette helt enkelt å forstå. Tekst og forklaringer er hentet fra to bøker, vi viser tre sider fra den første boka, skrevet av Gunnar Syrjämäki (ISBN 82-00-35817-8); side 171, side 172 og side 173. Fra den andre boka, Bosch Automotive Handbook (ISBN 3-18-418006-9) er teksten på engelsk; side 326 og side 327. Størrelsen på sidene er redusert litt for å vises på en skjerm med oppløsning 1024. Øk størrelsen via nettleseren hvis bildene vises i lite format ved å klikke på bildet eller ikonet (avhengig av nettleser).

Fra en nettside i Japan har vi sakset tekst og illustrasjoner over hvordan en stirlingmotor virker, teksten er på engelsk:

«Stirling Engine» is developed by Robert Stirling. Stirling Engine theoretically has the same cycle as the «Carnot’s cycle». Striling Engine is very clean and economical engine. This engine is very curious mecanism, because this engine needs only the temperature variation. When the air temperatue is forced to raise, the air pressure shall be raised. While the air is cooled, the air pressure shall be decompressed. In order to separate these high temperature portion and low temperature portion, this engine has the displacer. The optimum size of displacer diameter is 98% of its cylinder diameter. In short, there is a optimum clearance between the displacer and its cylinder.

The following four figures show the mechanism schematically, click the figures for larger figures.


Åpningssiden for motorsamlingen
Åpningssiden for gjenstander
Åpningssiden for Yrjar Heimbygdslag

 

Sist redigert: 10. desember 2024 kl. 00:29