YHL3707 Lokomobilen, YHL3707, er Bjugn Bygdatunlag’s eiendom og er utlånt til Yrjar Heimbygdslag. Slik blir lokomobilen vist fram for publikum under bygdadagene på Austrått hvert år i august måned. Flere opplysninger ledsager begge fotografiene, klikk hvert enkelt bilde.
Å plassere dampmaskiner sammen med motorer er feil, men gruppering av disse sidene kan være vanskelig og derfor havnet stim og damp sammen med forbrenningsmotorer. Vi skal plassere gjennomskårne modeller også her.
Hvis du som leser har opplysninger eller kommentarer til samlingen, send gjerne en e-post til oss.
Mus. Nr.
Navn
Bilde
Opplysninger om gjenstanden
YHL3126
Dampmaskin
Denne utgaven av en dampmaskin kommer fra Opphaug skolemuseum. Den kjøres med rødsprit som varmekilde. Diameter 15 cm, høyde 33 cm. Giver: Opphaug skolemuseum i 1994.
YHL6351
Dampmaskin
En dampmaskin som var solgt som leketøy. Lengde 26 cm, bredde 20 cm, høyde 14 cm. Giver: Atle Reilo i 2005.
Dette er en gjennomskåret modell som viser hvordan dampmaskinen virker. Lengde 34 cm bredde 16,5 cm.Modellen var en del av skolematerialet fra Ørland meieriskole. Tilfanget kom til Yrjar Heimbygdslag i 1993. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2003
Dampmaskinmodellen til venstre har produksjonsmerket inntakt. Vi tolker det til:Parmanns Læremiddel Anstalt, Kristiania. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2003
8 – 11 hk lokomobil fra ca 1900. Damptrykk: 7 kg/cm2. Laget av Ruston Proctor & co. Ltd. England.Brukt til å drive treskeverk for Val og Jøssund Treskerlag fra 1906. Senere brukt som «sagmotor» på Gjølga i Bjugn fra 1936. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2003
Lokomobilen ble innkjøpt av Val og Jøssund Treskerlag i 1906 for å dra treskeverket. Den kunne fyres med kull, ved og torv. I 1936 ble den solgt videre til Ole Gjølgaseter, Gjølga der den var brukt som «sagmotor». Ca. 1940 gikk det hull på kjelen en eller flere ganger og den har siden ikke vært i bruk. Det som var igjen av lokomobilen, etter 50 år for «vær og vind», ble i 1990 overlatt til Bjugn Bygdatunlag av den nåværende eier av Gjølgasetra. Lokomobilen er forsøkt gjenoppbygd så original som mulig. Den mangler skorstein, ovnsdør, askskuffe, handpumpe, fødepumpe, div. prøvekraner, nivåglass og produksjonsskilt. Transporthjulene er ikke originale, men fysisk lik de opprinnelige. Dessverre lot stimkjelen seg ikke reparere. Vi jukser med trykkluft for å sette delene i bevegelse. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2003
En tilsvarende lokomobil. Denne har originale hjul, ikke så forskjellig fra de hjulene som ble satt på vår lokomobil. Neste gjenstand i serien. Foto: Ivar Hopen – 2003