Se gjennom gjenstandssamlingen til Yrjar heimbygdslag
Det arbeides med å samle informasjon om alle de mer enn 50 motorene som ligger i motorsamlingen til Yrjar Heimbygdslag. Motorene blir beskrevet i detalj, under hvert sitt kapittel, naviger via menyen til venstre. Hvis du som leser har opplysninger eller kommentarer til samlingen, send gjerne en e-post til oss. Til hjelp søker vi brukermanualer, delekataloger o.l., disse skal skannes og blir lagt ut på Internet under pekeren «Håndbøker, kataloger» fra hovedmenyen.
Bruksanvisninger for motorer finner du i motor-menyen til venstre.
Båtmotorer som senere er brukt «på land» som stasjonære motorer, blir ført opp under båtmotorer.
Denne Nidaros stasjonærmotor har fabrikasjonsnummer 619. Den er laget ca 1913 av Nidaros Motorfabrikk i Trondheim og er drevet med bensin, 3 – 4 HK på en sylinder. Vi har ikke noen manual for denne motoren, men den virker på samme måte som en Trygg motor og den har vi manual på, se pekeren nederst på siden.
Disse motorene hadde ikke tennplugg og fordeler med rotor og tennstift slik som vi kjenner en gammeldags bilmotor fra nåtiden. Derimot ble gnisten til ved at en slags tennstift var plassert der tennpluggen skulle forventes å sitte og gnisten oppstod ved åpning av stiften. Hele denne innretningen ble kalt for tennapparat.
Strøm kom fra tørrbatterier, som var av samme type som for telefoner, hver på 1,5 volt. Disse var koplet i serie til 6 volt og en tennspole var koplet i kretsen. Se side 9 i bruksanvisningen til motoren Trygg. Etter hvert kom det en magnet på motoren som tok over strømtilførselen etter at motoren hadde startet. Vi benytter et bilbatteri med coil som strømkilde for motoren.
Forgasseren var veldig enkel i førstningen. Et bensinrør med krane til å regulere mengde brennstoff og et luftinntak som også hadde reguleringsmulighet var hele forgasseren.
Hastigheten på motoren ble regulert av en sentrifugalregulator.
Denne Lillegrei båtmotor er laget i 1917 av A. Gulewsen A/S Mekaniske Verksted, Christiania. Den er en glødehodemotor og yter 4 HK på en sylinder. Vi har ikke noen manual for denne motoren, men som hjelp til en motoreier i Australia, viser vi her noen detaljer av motoren.
På vår motor hadde toppen sprukket og en topp fra en tilsvarende Sabb motor ble satt på, mens den enda var i drift. Her kan du se detaljer av toppen på motoren i Australia. Kjenner noen til mulige reservedeler til en Lillegrei?
Dieselpumpa styres av et eksenter. Vi har litt vansker med å få motoren til å gå jevnt på tomgang. Læret i regulatoren er blitt litt tørt. Som en nødløsning måtte vi smøre stempelet med litt greas.
Til venstre ser vi toppen, fotografert fra siden og ovenfra.
Til høyre ser vi toppen, fotografert nedenfra.
Kjenner du til mulige reservedeler til en Lillegrei? F. eks. topp og dieselpumpe med regulator?
Sist redigert: 3. januar 2025 kl. 14:12