YHL F 3535
Dette er et kart som ble tegnet under krigen og som skulle vise tyskernes oppbygging på Ørland. Kartet har et uidentifisert opphav
YHL F 1137
Begravelsesfølge opp Yrjars gate mot kirkegården. I bakgrunnen Brekstad handelslag. Dette er sansynligvis begravelsen til Elen Trettenget, hun bodde side siste dager i den veien som på 2000-tallet ble kalt Bakklandet. Skinnegangen langs veien gikk mellom meieriet og kaia. Foto: Finn Eidem, Brekstad
YHL F 4370
Gudrun Grimstad sammen med dattera Astrid. Trallebanen (jernbanen) gikk langs Havneveien og bort til kaia i østre del av havna. Det var sporveksler på Rundøra og den andre banen gikk ut på vestre molo, til kaia der kull ble tatt i land under krigen. Banen gikk så inn på tyskernes flyplass. Fotografiet var utlånt av Lage Ulriksborg
YHL F 4411
På landgangen fra Brekstad kai var det to trallebaner, side om side. Meieriet benyttet den ene med spor helt fram til meieriet for transport av melklevering som kom med rutebåt. Vi antar at samme linje ble benyttet for transport av varer mellom rutebåt og pakkhus på land. Fotografiet er tatt av en tysk soldat
YHL F 9743
Trallebanen, jernbanen, gikk her på vestre molo på Uthaug havn og ut til kaia i bakgrunnen. Tyskerne mudret farled fra moloåpningen og hit for at store skip kunne legge til med kull og annen last. Det foregår støping av dekke på moloen, ukjent år. Brislingsteng i bakgrunnen. Fotografiet var utlånt av Brit Sandvik
YHL F 9772
Trallebanen, jernbanen, gikk her på vestre molo på Uthaug havn og ut til ei kai. Brislingsteng i bakgrunnen. Fotografiet var utlånt av Brit Sandvik
YHL F 9859
Trallebanen på vestre molo på Uthaug havn ble brukt til å frakte stein til bygging, fra bruddet i Stafjærhaugen. Akkurat her kvinnen står var det en åpning i moloen for at robåtene skulle slippe å ro omveien ut moloåpningen og Rogna når de skulle vestover fra havna. Problemet med åpningen var at havna ble fylt opp av kalksand som kom vestfra med strøm og vind, derfor ble åpningen lukket. Fotografiet var utlånt av Brit Sandvik
YHL F 11077
Trallebanen som gikk ut til dampskipskaia, ytterst på Holmhaugen, og inn til Lunds handelsforretning ved Klettsundet på Uthaug. Dette anløpsstedet ble flyttet inn i nyhavna da den sto ferdig. Fotografiet var utlånt av Brit Sandvik
YHL F 12186
17.mai-tog 1947 på Brekstad. Jernbanen fulgte vestre side av Yrjars gate. Vi ser gården til Sivert Wiklem kalt Jens-Sivert Wiklem, far til Jens Wiklem. Han bygde villa oppafor Daabach. Ørland sparebank bygde på tomta til brakka vi ser og på jorda til Sivert Wiklem. gården er b.nr. 20, Flatnes. Fotografiet var utlånt av Gunnar Eide, Brekstad.
YHL F 19891
Havnevesenet brukte fotografer til å dokumentere havnearbeid og reising av fyr langs hele kysten. Disse fotoene har vi «lånt» fra Kystverkets internettsider. Stein ble flyttet med trallebane. Fotografiet var tatt av staten.
YHL F 19892
Havnevesenet brukte fotografer til å dokumentere havnearbeid og reising av fyr langs hele kysten. Disse fotoene har vi «lånt» fra Kystverkets internettsider. Stein ble flyttet med trallebane. Fotografiet var tatt av staten.
YHL F 30511
Laksnot til tørk på nedre Hovde. Her var en trallebane som gikk mellom fjæra og naustet. Fotografiet var utlånt av Jarl Hovde, Brekstad.
YHL F 36996
Jernbaneskinner langs Yrjars gate på Brekstad. Fotografiet er kopiert fra boka om Ørland flystasjons historie.
YHL F 36997
Jernbaneskinner langs Yrjars gate på Brekstad. Fotografiet er kopiert fra boka om Ørland flystasjons historie.
YHL F 36998
Jernbaneskinner med vogner som frakter sand fra Viklem til flyplassen. Fotografiet er kopiert fra boka om Ørland flystasjons historie.
YHL F 36999
Ekspedisjonstralle («bjønn») skyves innover Brekstadkaia 1961. Skyvkreftene leveres av Terje Sørensen (t.v) og Roald Sørensen. Siste foto i serien. Fotografiet var utlånt av Terje Sørensen.