YHL F 192
S/S «Korsnes» med trelast fra Archangel til Preston England. I venstre kant ser vi baugen av Banderas. DS «Korsnes» var et lasteskip bygget ved Rosenberg Mekaniske Verksted A/S som byggenummer 145 for rederiet Kr. Jebsen i Bergen i 1936. Fotografiet var utlånt av Anne Lise Lund
YHL F 193
Mannskapet på S/S Korsnes i Archangel. Fotografiet var utlånt av Anne Lise Lund
YHL F 233
Krigsskipet Eidsvold. Fra Wikipedia: «Eidsvold» var et panserskip av Eidsvold-klassen. Skipet ble sjøsatt i 1900 og satt i tjeneste i 1901. Dampskipet ble sammen med søsterskipet «Norge» senket i Narvik under det tyske angrepet på Norge i 1940. Fotografiet var utlånt av Anne Lise Lund
YHL F 237
Fartøyet «St. Olaf». Rutegående motorbåt på Snåsavatnet i 17 år. Sannsynligvis en av de førte rutegående motorfartøyer i Norge. Motorbåt. Gikk i rute på Snåsavatnet i perioden 1904 til 1921. Kontrahert av Stod Motorbaatsamlag. Bygd i Stod. Bygd i tre i 1904 av AS Stod treforedlingsindustri. 20 bruttotonn. 51 fot lang, 10,1 fot bred og 3,9 fot dyp. Sertifisert for 30 passasjerer. Forlenget 20 fot i 1908 og sertifisert for 90 passasjerer. Sannsynligvis en av de første rutegående motorfartøyer i Norge. Konkurrent. Båten var bygd spesielt for å seile over det grunne partiet mellom Klinga (Stod) og Haugan (Kvam). Et grep for å bli bedre enn «Bonden», som hadde problemer ved lav vannstand. Sannsynligvis ble «St.Olaf» bygget for å korrespondere med jernbanene som kom til Sunnan i 1905. «Bonden» og «St.Olav» samarbeidet om ruter og anløpssteder. Eid av Lorch Falch I 1917 ble «St.Olaf» kjøpt av Emil Lorch Falch, Steinkjer. Opphør i 1921. Virksomheten opphørte i 1921. «St.Olav» ble dratt på land i vika ved jernbanebrua på Sunnan. Der lå den og forfalt til den etter hvert ble fjernet. Denne bukta kalles i dag Sankt Olaf. Tekst kopiert fra Steinkjerleksikonets nettside. Fotografiet var utlånt av Anne Lise Lund
YHL F 246
«For konge og fædreland». Eidsvoll, sjallupp. Fotografiet var utlånt av Anne Lise Lund
YHL F 260
Prospektkort av Fosnavåg hamn. Fotografiet var utlånt av Anne Lise Lund
YHL F 261
S/S «Penolver». Prospektkort av fartøyet i Newport, datert den 2/7 1912. Wi ligger nu her og laster kull for Alexandrig siden ved jeg ikke sikkert hvor vi skal gaa, du maa skrive mig adr er S/S «Penolver» british Consul Alexandria Egypt. Alfred. Sendt Anna A. Ophaug pr. Trondhjem, Norway. S/S «Penolver» var bygget i 1912 ved W. Gray & Co, West Hartlepool for rederiet Chellew Navigation Co Ltd, Cardiff. Fartøyet gikk på en mine i 1943 ved St. Johns og sank. Fotografiet var utlånt av Anne Lise Lund
YHL F 374
Sjømenn fotografert på dekket av en lastebåt. På land ligger stabler av ved. Fotografiet var utlånt av Anne Lise Lund
YHL F 395
Sjømenn fotografert på dekket av en lastebåt. «S/S Thor 5/8 1907. Kjære foreldre. Wi er nu paa vei til Arkangek hvor vi skal laste trælast og gaa til Aberden i Schotland og ladse. Jeg behøver ikke at fortelle eder hvor den jeg lever det kan i selv se paa kortet min adr er S/S Thor Kapt Thorstensen adr Lods Kjerstad Løddingen. Skriv snart.» Fotografiet var utlånt av Anne Lise Ophaug Lund
YHL F 401
En gruppe reisende på en dampbåt. Fotografiet var utlånt av Anne Lise Ophaug Lund
YHL F 1013
Prospektkort av R.M.S. Lancastria. Fotografiet var utlånt av Anne Ophaug
YHL F 1015
Prospektkort av hurtigruteskipet «Finmarken». Fotografiet var utlånt av Anne Ophaug
YHL F 1032
Prospektkort av Trondhjem Jernbanestationen, står det på kortet. Vi synes at skipene i kanalen også er av interesse, men hvem er hvem? Fotografiet var utlånt av Anne Ophaug
YHL F 1163
I Sjøgata på Uthaug bodde en god fotograf, Gudrun Aspås, gift Grimstad. Her har hun foreviget to gutter i ei sjekte, tvillingene Jakob og Arne Grimstad. Begrepet sjekte er en helt annen båt når vi kommer lenger sør i landet. Vi ser også litt av nothenget på Kletten, skjæret som ble en del av fundamentet til et stort kaianlegg. Fotografiet var utlånt av Astrid Grimstad Engdal
YHL F 2190
Harald Sørens tegning som han laget etter å ha sett kong Haakons ilandstigning fra jageren Stord i Trondheim. Kongen var på en tur langs norskekysten i 1946. Tegningen var utlånt av Harald Sørensen
YHL F 2197
«Fram» (ST-77-Ø), en børsa-båt på 30 fot bygd i 1931, opprinnelig uten dekk, var først eid av brødrene Karl Sørensen (1904 – 1995) og Ragnvald Sørensen (1911 – 1990). Den erstattet en motorbåt som de samme eierne tidligere hadde hatt, nemlig «Glunten» (ST-77-Ø), som ble kondemnert da «Fram» ble anskaffet. I merkeregisteret for fiskefarkoster overtok «Fram»» kjennemerket/nummeret til «Glunten». I 1938 ble båten registrert med Sverre Sørensen (1895 – 1979) som ny eier. «Fram» hadde fra begynnelsen av en 10 hk «»Helseth»-motor. Den ble senere skiftet ut med en 15 hk motor, bygd ved samme maskinfabrikk i 1942. «Fram» som var bygd som åpen fiskebåt, fikk også innlagt dekk. Dette arbeidet ble utført av Peder Antonsen Hvitsand (1873 – 1961). Han bodde på Rædergården (64/3) og var i tillegg til å være gårdbruker en habil smed og snekker. Han innredet forresten flere andre fiskebåter også. Vanligvis utførte han slike arbeidsoppgaver nede ved Kvitsandfjæra hvor båtene var oppsatt mens arbeidet pågikk. Fotografiet var utlånt av Harald Sørensen
YHL F 2198
Bildet er tatt fra fordekket på «Glunten» (ST-52-Ø). Vi ser jageren Stord i bakgrunnen til venstre for motorbåtens aktermast med flagget til topps. Personen som står med ryggen til fotografen er trolig Johan K. Solem. Fotografiet var utlånt av Harald Sørensen
YHL F 2199
Bildet er tatt fra motorbåten «Glunten» (ST-52-Ø). Jageren «Stord» omtrent midt i bildet. Fotografiet var utlånt av Harald Sørensen
YHL F 2200
Bildet er tatt fra motorbåten «Glunten» (ST-52-Ø) som har kommet opp på siden av «Stord». Ved rekka ser vi en del av besetningen på skipet. Fotografiet var utlånt av Harald Sørensen
YHL F 2201
«Glunten» fikk i oppdrag å bringe kong Haakons kofferter trygt i land fra «Stord». En offiser fra jageren har kommet om bord for å se til at oppdraget blir vel gjennomført. Fotografiet var utlånt av Harald Sørensen
YHL F 2202
Kong Haakons besøk i Trondheim i 1946, her ilandsettes han fra jageren Stord via en barkasse. Fotografiet var utlånt av Harald Sørensen
YHL F 2203
Motorkutteren «Havblikk» på en helgetur med en gruppe fra Rønsholmen til Hemnskjela i 1950. Dette er samme tur som bilde YHL F 2204 og YHL F 19082 er fra. Personene (nevnt fra venstre) ser ut til å være Charles Grande med båtshake, uidentifisert person, Asbjørn Sørensen, Roald Sørensen, Ragnvald Sørensen, og muligens er det Ragna Elisabeth Sørensen f. Grande som skimtes til høre for masta. Det er trolig fastlandsområdet innenfor Hemnskjela vi ser i bakgrunnen. Fotografiet var utlånt av Harald Sørensen
YHL F 2204
Moturkutteren «Havblikk» på samme tur som bilde YHL F 2203 og YHL F 19082 er fra. Personene som skimtes er trolig Asbjørn Sørensen (foroverbøyd i forgrunnen), Roald Sørensen (med ryggen til), Terje Sørensen med topplue nærmest lugarkappa, Martha Grande, Aslaug Sørensen (bakerst). Lengst til høyre står Signe Solem sammen med datteren Synnøve Birgit Solem. Fotografiet var utlånt av Harald Sørensen
YHL F 2389
Her kjenner vi ikke fartøyets navn eller eier. Er det høydene ved Valset fergeleie vi ser i bakgrunnen? Fotografiet var utlånt av Henry Skaret
YHL F 2659
ST-10-Ø var en ombygd livbåt til fritidsbåt. Den hadde en motor på 4-5 hk av merke Konkurrent. Båten var 19 fot på stilken. Fotografiet var utlånt av Herlaug Døsvik
YHL F 3508
Et postkort med fotografi av en mudring på Uthaug havn. Fotografiet var utlånt av (Rolf) Lage Ulriksborg
YHL F 3546
Et fotografi av et dampskip på, eller i nærheten av, Uthaug havn. ST-19_Ø ligger ved siden av skipet. Fotografiet var utlånt av (Rolf) Lage Ulriksborg
YHL F 3548
Et dampskip passerer Uthaug på sørgående. Det har vært spekulert på om dette er «Prins Carl» som har besøkt Svalbard? Fotografiet var utlånt av (Rolf) Lage Ulriksborg
YHL F 3691
Utvandrende nordmenn fisker etter krepsdyr? tror vi. Er vi i Amerika eller er vi i Australia? Fotografiet var utlånt av John Hoff
YHL F 3739
Utvandrende nordmenn fisker. Er vi i Amerika eller er vi i Australia? Bak er skrevet: «Dette er den båten jeg er i, det er jeg som passer maskinen som du ser.» Fotografiet var utlånt av John Hoff
YHL F 3801
Et fotografi av et mannskap, uidentifisert sted og tid. Fotografiet var utlånt av (Rolf) Lage Ulriksborg
YHL F 3866
Teksten på postkortet sier at det er et ørlandsmotiv. Terje Sørensen skriver i en kommentar til motivet: Jeg gjetter på at dette bildet er tatt utenfor Hovde, selv om fjellformasjonene i bakgrunnen forvirrer meg litt. Videre tror jeg bildet er tatt i 1907, siden så å si alle jentene om bord i båten avla eksamen ved Ørland Meieriskole det året. Personene , nevnt fra venstre, er nemlig: Ragna Oline Eilertsdatter Hovde (1887-1954)- gift Hoøen , Brita Olsdatter Flæten (1887-1948) fra Førde – gift Gjerland, Olav Eidmar Olsen Strand (1883-1955), Olaf Edvard Jørgensen Vik (1880-1957), Aksel Julius Iversen Hovde (1885-1960), Kaare Kristoffersen Hovde (1882-1950), Enok Augustin Eilertsen Hovde (1885-1977), Sofie Paulsdatter Nøst (1886-?) fra Rissa, Bernthilde Edvinsdatter Holme (1888-?) fra Verdal og Kolbjørg Kristoffersdatter Hovde (1887-1987). Fotografiet var utlånt av John Næss Hojem
YHL F 3968
Vi antar at det er familien Bjerkestrand som kjører speed-båt. Bak ser vi Brekstadsjøen med kai. Felleskjøpet er bygd, men den gamle ekspedisjonsbygningen er ikke revet, den kvite bygningen til venstre for felleskjøpet. YHL F 3968. Fotografiet var utlånt av Kari Bjerkestrand
YHL F 4148
Johan Grimstad i båten Veider, ST-78-Ø. YHL F 4148. Fotografiet var utlånt av (Rolf) Lage Ulriksborg
YHL F 4164
Uthaug havn med fiskeflåten i 1939. Ved kai ligger det tyske dampskipet Cloetta Oldendorf på 2000 dvt. Fotografert av Gudrun Grimstad. Fotografiet var utlånt av (Rolf) Lage Ulriksborg
YHL F 4246
Uthaug havn med fiskeflåt som skal «nordover» for å kjøpe og salte sild i tønner. Vi ser mannskapet og noe av utrustningen. Fotografiet var utlånt av (Rolf) Lage Ulriksborg
YHL F 4273
En føringsbåt er lastet med ved i skilengder, den har kanskje stått på land og er glissen, lensebøtte lenger over ripa, klar til bruk. Hvilken vei lasten lempes, er usikkert, mest sannsynlig ombord i motorfartøyet. Fotografiet var gitt av Lage Ulriksborg.
YHL F 4371
Frakteskuta Aukaskjær ligger ved kai. Fotokopien var utlånt av (Rolf) Lage Ulriksborg
YHL F 4384
Fartøyet Elisabeth fra Bremen forliste ved Karlsøya på Tarva og ble slept til Uthaug, 6. oktober 1958. Nærmest skuta ligger kutteren Parat, eid av Hans Nilsen og Kjeungskjær. Skjæret i forgrunnen er Kletten og vi ser østover Bjugnfjorden. Fotografiet var utlånt av (Rolf) Lage Ulriksborg
Hans Jørgen Hansen sin båt. Motoren har han som sist overtok eiendommen Heimdal under Uthaug. Fotografiet var utlånt av (Rolf) Lage Ulriksborg
YHL F 4399
Mudring av Uthaug havn under krigen. «Bagger bei der Arbeit.». Fotografiet var utlånt av (Rolf) Lage Ulriksborg
YHL F 4420
DS «Kysten». Muligens et av de første seilingene med den nybygde «Kysten». Hun stikker ikke dypt, to seil er montert om maskinen skulle svikte, et seil ved frammaster og sammenrullet fokk. YHL F 4420. Fotografiet var utlånt av Lars Nordli
YHL F 4562
Passasjerbåten Driva eller Hitra med røyk i skorsteinen. Fotografiet var utlånt av Magne Hoff
YHL F 5007
Motorbåten Cadiz fra Kråkvåg. Magne Rodvold var med dette fartøyet til Nord-Norge i 1951. Fotografiet var utlånt av Margrethe Gjestad Haarsaker
YHL F 5011
Motorbåten Cadiz fra Kråkvåg. Magne Rodvold var med dette fartøyet til Nord-Norge i 1951. Fotografiet var utlånt av Margrethe Gjestad Haarsaker
YHL F 5168
Magne Rodvold, med briller, får skyss fra Garten til Kråkvåg. Han skulle være lærer der ett skoleår. Fotografiet var utlånt av Margrethe Gjestad Haarsaker
YHL F 5501
S/S Hitra ved Fosenkaia. Fotografiet var gitt arkivet av Olav Kåre Berg
YHL F 6889
Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning. Etter maleri. (Prospektkort). YHL F 6889. Fotografiet var utlånt av Yrjar Heimbygdslag
YHL F 6924
En seilbåt. Fotograf Chr. Jakobsen, Brekstad. YHL F 6924. Fotografiet var utlånt av Yrjar Heimbygdslag
YHL F 6925
En seilbåt. YHL F 6925. Fotografiet var utlånt av Yrjar Heimbygdslag
YHL F 7155
Rutebåten Agdenes anløper Storfosna. Kaia er innerst i Vågen. Fotografiet var utlånt av Torleiv Skaalvik
YHL F 7156
Rutebåten Agdenes anløper Storfosna. Kaia er innerst i Vågen. Fotografiet var utlånt av Torleiv Skaalvik
YHL F 7159
Fiske med færing og seisnøre. Han har to seitrøer hengende bak båten, får han småsei svinger han den ombord med trøa. Fotografiet var utlånt av Torleiv Skaalvik
YHL F 8002
«Nauma» og «Lagatun» ved kai på Austrått. Fotografiet var utlånt av Liv Johnsen
YHL F 8050
D/S «Fosen» i Sula havn. Fotografiet var utlånt av Liv Johnsen
YHL F 8056
Havarist, fotografert i 1940, men hvor? Fotografiet var utlånt av Liv Johnsen
YHL F 8058
Brekstad med kaia. Fotografiet var utlånt av Liv Johnsen
YHL F 8159
Den gamle havna på Uthaug med mange fartøy for anker. YHL F 8159. Fotografiet var utlånt av Stiftelsen Uthaugsgården
YHL F 9742
Fartøyet er pyntet med løv. Hvor er vi? Hvilken anledning? Hva heter fartøyet? Fotografiet var utlånt av Brit Sandvik
YHL F 9769
Fartøyet er pyntet med løv. Hvor er vi? Hvilken anledning? Hva heter fartøyet? Fotografiet var utlånt av Brit Sandvik
YHL F 9771
Her bygges antagelig en båt opp med ny hud, den blir klavert, kan det se ut som. Stedet er ved vestre molo på Uthaug i Ørland. Fotografen er mest sannsynlig Ludvig Karlsen, Uthaug. Fotografiet var utlånt av Brit Sandvik
YHL F 9867
Mudring på Uthaug Havn 1952. Fotografiet var utlånt av Brit Sandvik
YHL F 9868
Mudring på Uthaug Havn 1952. Fotografiet var utlånt av Brit Sandvik
YHL F 9869
Mudring på Uthaug Havn 1952. Fotografiet var utlånt av Brit Sandvik
YHL F 10023
Hvilket fartøy dette er er ikke kjent. Personene er fra venstre Bjarne Leseth, Uidentifisert, Uidentifisert, Sørstø, Uidentifisert, Guldteig? Uidentifisert, Ottar Nilsen. Fotografiet var utlånt av Brit Sandvik
YHL F 10061
D/S Bjørnør trafikkerte strekningen Namsos – Trondheim for Namsos dampskipsselskap. Her har fartøyet åpen bro, ei såkalt rorgrind. Vi ser adkomsten til billettkontor og damesalongen akterut bak de to kvinnene. Uthaug var første og siste anløpssted fra Trondheim. Fotografiet var utlånt av Brit Sandvik
YHL F 10099
D/S Driva trafikkerte strekningen Trondheim – Batnfjordsøra. Ludvig Karlsen har lastebilen sin på dekk. Les mer på Wikipedia. Fotografiet var kraftig undereksponert. Fotografiet var utlånt av Brit Sandvik
YHL F 10215
M/S «CRESCO», bygget i Leningrad for Åbys Rederi. Fotografiet var utlånt av Erling Haarberg
YHL F 10216
M/S «Thobias U. Borthen» eid av rederi Harry Borthen. Fotografert i Pladio på Sør-Sumatra, Indonesia. Fotografiet var utlånt av Erling Haarberg
YHL F 10217
M/S «RAFNES», eid av Atle Jebsens rederi, Bergen. Fotografiet var utlånt av Erling Haarberg
YHL F 10218
M/S «BLIX», 27000 t. dw, Eier: L. Gill-Johannessen & Co., Oslo. Fotografiet var utlånt av Erling Haarberg
YHL F 10219
M/S «Bow Plate», Eier Odfjell rederi, chartret av I.F.C. Lines. Fotografiet var utlånt av Erling Haarberg
YHL F 10220
M/S «Lark»,rederi C. T. Gogstad, Oslo, chartret av Western Bulk. Byggeår 1983, 45.575 tdw. Fotografiet var utlånt av Erling Haarberg
YHL F 10221
M/S «Beth», 34000 t. dw. Eier L Gill-Johannessen & Co., Oslo. Fotografiet var utlånt av Erling Haarberg
YHL F 10222
M/S «Havmann», P. Meyer rederi, Oslo. Fotografiet var utlånt av Erling Haarberg
M/S «Hegra», P. Backhes rederi, Trondheim. Fotografiet var utlånt av Erling Haarberg
M/S «Enid» som «Romeo». P. Backhes rederi, Trondheim. Fotografiet var utlånt av Erling Haarberg
M/S «Lindnes», Atle Jebsens rederi, Bergen. Fotografiet var utlånt av Erling Haarberg
Den tyske redningsdamperen (slepebåten) D/S «Seeadler», bygd i København i 1867, men hjemmehørende i Bremerhaven, grunnstøtte og forliste ved Kvitsandskjæra (i Trondheimsfjorden og like innenfor Bakken i Ørland) natt til 24. november 1942. Om bord var et mannskapet på 11 personer foruten tre tyske militære og den norske losen Normann Langeland. Alle ble reddet over i tyske vaktbåter. Ulykken skjedde fordi damperen måtte kjøre utenom den vanlige fyrlinjen og tett opp under land for å unngå et minelagt område. Beian fyrlykt var periodevis heller ikke å se i det dårlige vær med tette regnskurer og nedsatt sikt. Værforholdene bidrog til at navigasjonen ved den norske losen sviktet. D/S «Seeadler» som fortsatt ligger på sjøbunnen utenfor Kvitsandsskjæra, er et yndet objekt for personer med vrakdykking som hobby. Fotografiet var utlånt av Erling Selnes
M/K «Dag» av Beian. Eier var Per Solbu. De brukte snurrevad i fiske. De benyttet snurrevad til å søke etter druknede etter flyulykken utafor Hommelvik. De fikk opp et barn og en dykker. Fotografiet var utlånt av Erling Selnes
YHL F 10381
Disse tre skal ro over fjorden fra Beian til Mølnbukta i Agdenes. Personene er Jens Selnes, Erling Selnes og Jan Otto Selnes, året er 1963. YHL F 10381. Fotografiet var utlånt av Erling Selnes
YHL F 11779
Et prospektkort. Steamer Maguinne, Tolino, B.C. Sendt til Synnøve Arnet fra Hildebjørg. YHL F 11779. Fotografiet var utlånt av Kjetil Schanche
YHL F 13685
Vi tror dette er kaia på Brekstad i Ørland kommune. Fotografiet var utlånt av Hildebjørg Løkra
YHL F 13711
Arbeid på ei kai. Vi trodde først dette var på Brekstad i Ørland kommune, men navnet på servicebåten ved flåten sier noe annet. Vi tyder navnet til GOLDON. Er vi i USA? Uansett, arbeid med kaianlegg foregikk på samme måte på alle kyster. Fotografiet var utlånt av Hildebjørg Løkra
YHL F 13827
Uthaug havn med fraktefartøyet Gunnerus ved kai. Foran ligger flystasjonens sikringsbåt, Blue Boy med matros Erling Støkkan. Gunnerus var bygd som forskingsfartøy, skiftet ut med en nytt fartøy og den gamle gikk over til frakting. Den var eid og brukt av John Ervik, Uthaug. Han hadde med sønnene Einar og Rolf Ervik som mannskap. Fra Lage Ulriksborg har vi fått følgende: Gunnerus (LGEC) var bygd av Stenkjær Verft & Slip A/S, Stenkjær. Den var på 57 brt, 64,6 fot lang, 18 fot bred og stakk 9,1 fot dypt. Den hadde en 2 cyl. 2 T RM (J. & C.G. Bolinders MV, Stockholm), 50 bHK. Levert i 1920 til Trondhjems Biologiske Stasjon, Trondhjem. 1937 ny motor 2 cyl. 2 T RM (J. & C.G. Bolinders MV, Stockholm), 75 bHK. 1953 solgt til A/S Ramsvik & Eidsaune, Råkvåg/Trondheim. 1954 Ny motor 2 cyl. 2 T RM (Säffle). 1955 solgt til John Ervik P/R, Uthaug/Trondheim. 1960 ny motor 2 cyl. 2 T RM (Wichmann Motorfabrikk, Rubbestadneset), 50 bHK. 1967 solgt til Einar Brekstad P/R, Ørland/Trondheim. 1975, Juli, Overtatt av Einar Brekstad P/R, Ørland/Trondheim. 1975, September, Solgt til Jarle Stabben, Tømmervåg/Trondheim. 1975, 31.10., grunnstøtte på Ausa, nord for Lysøysund i Bjugn med stykkgodslast. Forveksling av to fyrlykter. Fotograf Olav Bakken. Fotografiet var utlånt av (Rolf) Lage Ulriksborg
YHL F 13854
Lars Larsen, Uthaug, staker seg fra land på Stranda, Uthaug. En robåt er etter definisjonen også et fartøy, dette er en geitbåt. Lars Larsen var fyrvokter og bodde i den østligste villaen på Stranda. Fotografiet var utlånt av (Rolf) Lage Ulriksborg
YHL F 13949
En færing fra Storfosna med en dramatisk historie. Denne båten brukte Johan Dalehavn da han og en mann til reddet en nabo fra å drukne under skjellgraving. De ble kraftig vind ved Sandholmene, naboen prøvde å seile over Lyngholmråsa for å nå Storfosna, men kullseilte. De to andre observerte dette og sammen i denne færingen seilte de ut og reddet mannen. «Jeg var aldri redd i denne båten», fortalte Dalehavn mange år senere i et intervju. Det hører med til historien at da mennene kom til Lyngholmen på Storfosna hadde vinden spaknet og de hentet den andre båten. I mangel av lagringsplass ble båten hentet fra Dalehavna på Storfosna, men ble fortsatt liggende ute, her på Uthaug, før den ble flyttet til Austrått. Der ble båten ansett for dårlig til bevaring og brent i fjæra. Vi ser fra venstre Erling Hårberg, Jan Fred Paasche og Ivar Hopen. YHL F 13949. Fotografiet eies av Mary Eide
YHL F 14071
Fotografi av Brekstad havn, dampskipskaia med landgangen, et skip ligger flaggsmykket ved kai. Terje Sørensen har denne kommentaren til postkortet: «Etter det jeg kan forstå, må det være Fridtjof Nansens egen skute «Veslemøy», som han gjorde en reise til polare farvann med sommeren 1912, som er på bildet. En stor menneskemengde har møtt opp på den flaggsmykkede kaia, ser vi. Jeg tror bildet er tatt etter tilbakekomsten fra toktet, og da en gang mellom 9. og 14. september. Nansen har selv skrevet om reisen i boka «En ferd til Spitsbergen»». Flere har lånt oss dette postkortet til skanning, det var derfor utvilsomt en viktig hendelse. Fotografiet er gitt arkivet av Borghild Aune
YHL F 14979
Passasjerbåten «Agdenes» har forlatt Trondheim og passerer trolla, på vei ut Trondheimsfjorden. Året er 1962 og fotograf er Terje Postmyr. Fotografiet var utlånt av Terje Postmyr
YHL F 15325
Brislingfiske i Stjørnfjorden. MK «Nornen» leverer brisling fra notsteng til en oppkjøper. «Nornen», ST-29_SN, var tidligere registrert ST-7-Ø, men var i 1923 eid av Sandøy Notbruk, Råkvåg. Båten var 30,5 fot lang og 10,5 fot bred, dybde 4 fot. Fremdriften i 1923 var en Avance motor på 10 HK. Brislingen er håvet på dekk og flyttes over til kjøpefartøyet i skjepp(e)kasser, vi ser stabelen av slike tomme kasser. Fotografiet var utlånt av Terje Postmyr
YHL F 15879
Vi antar at dette er en sjømann som står på dekket. Fotografiet var utlånt av Arnfinn Hoøen
YHL F 15882
Et stort fartøy, er det et tankskip? YHL F 15882. Fotografiet er utlånt av Arnfinn Hoøen
YHL F 17605
Dette er et postkort, sent fra England. YHL F 17605. Fotografiet er utlånt av Liv Leland.
YHL F 18601
SS HILDUR. Fotografi av en klinkbygd dampbåt i stål, med 13 av mannskapet på dekk, foran brua. Dette fartøyet har åpen bru, rorgard. Ved siden ligger et fartøy med navnet GJØA. Fotografiet var utlånt av Hege Aannø Kraft
YHL F 18680
Mannskap på fartøyet «Saga». Bakerst til venstre står Wilhelm Aannø. YHL F 18680. Fotografiet var utlånt av Hege Aannø Kraft
YHL F 18719
En båt med Uthaug som hjemmehavn. Båten eies av John Ervik. Fotografiet var utlånt av Rolf Ervik
YHL F 18747
MK Finnkampen fra Nord-Frøya. ST-22-NF på storsildfiske med garn. Mennene er Georg Masvåg, Harald Masvåg, Johan Ervik, Hans Dyrvik, Jakob Dyrvik, Morten Gjæsingen, Einar Bogøy, Svend Flatnes, Anton Bringedahl er båtfører. Navnene er skrevet bak på kortet, rekkefølge ikke angitt. Fotografiet er gitt av Gidsken Leseth
YHL F 18748
Skøyten Havæggen fra Storfosna er det skrevet på dette postkortet. Eier var Johan Pettersen, Storfosna. Hva er typebetegnelsen på et slikt fartøy? Fotografiet er gitt av Gidsken Leseth
YHL F 18797
Dette er motorbåten Mjølner med registrering ST-8-Ø. Båten var eid av Harry Nilsen, Nesset under Uthaug. Vi mener denne båten var bygd i Børsa og derfor omtalt som børsbåt. Fotografiet er gitt av ukjent giver
YHL F 18820 og 34016
Dette er Rutland II i havn i Trondheim mellom 1930 og 1940. Den var på 45 fot med 22 hk Rap motor. Eier i 1930 var P.M. Næsset m/flere. P.M.Næsset står i midten, Eilert Grimstad står bakerst. Solgt 1940. Fotografiet er gitt av Kåre Kjørsvik, formidlet av (Rolf) Lage Ulriksborg og utlånt av Oddbjørn Ingebrigtsen.
YHL F 18831
Båtoppsett på Garten. Slike motorbåter fra Børsa var mye brukt av fiskere i Ørland, de ble omtalt som børsbåter. Fotografiet finnes i Fosen Bildearkiv som nummer 617
YHL F 18837
Helderekspedisjonen, med moderfartøyet Artic Qween, passerte mange fiskebåter under fiske i Davisstredet. Her har en ørlending fotografert det han omtalte som en engelsk seilkutter. Muligens er dette deres moderfartøy, en dorry henger på slep og denne kunne være båten det ble fisket fra. Det foregikk et rovfiske på kveite i 1920-1930-åra. Fotografiet finnes i Fosen Bildearkiv som nummer 747
YHL F 18847
Gartingen gikk til Trondheim med fersk fisk og hadde med passasjerer. Fotografiet finnes i Fosen Bildearkiv som nummer 936
YHL F 18848
Fiskefartøyet Margot Lovise. Fotografiet finnes i Fosen Bildearkiv som nummer 941
YHL F 19082
Motorkutteren «Havblikk» på en helgetur med en gruppe fra Rønsholmen til Hemnskjela i 1950. Dette er samme tur som bilde YHL F 2203 og YHL F 2204 er fra. På dette bildet ses følgende personer (nevnt fra venstre): Martha Grande, Charles Grande med sixpence-lue, Edvin Grande, en uidentifisert smårolling med hvit lue, Synnøve Birgit Solem med hårsløyfe Aslaug Sørensen med hodetørkle, Oddbjørn Grande, Terje Sørensen, Roald Sørensen og Asbjørn Sørensen. Fotografiet var utlånt av Terje Sørensen
YHL F 19083
Den tyske redningsdamperen (slepebåten) D/S «Seeadler», bygd i København i 1867, men hjemmehørende i Bremerhaven, grunnstøtte og forliste ved Kvitsandskjæra (i Trondheimsfjorden og like innenfor Bakken i Ørland) natt til 24. november 1942. Om bord var et mannskapet på 11 personer foruten tre tyske militære og den norske losen Normann Langeland. Alle ble reddet over i tyske vaktbåter. Ulykken skjedde fordi damperen måtte kjøre utenom den vanlige fyrlinjen og tett opp under land for å unngå et minelagt område. Beian fyrlykt var periodevis heller ikke å se i det dårlige vær med tette regnskurer og nedsatt sikt. Værforholdene bidrog til at navigasjonen ved den norske losen sviktet. D/S «Seeadler», som fortsatt ligger på sjøbunnen utenfor Kvitsandsskjæra, er et yndet objekt for personer med vrakdykking som hobby. Fotografiet var utlånt av Terje Sørensen
YHL F 19084
Dette fotografiet viser en motorbåt fra Stokksund. Den ble bygd i 1930, fikk navnet «Stoksund» og ble registrert som ST-107-S. Båten hadde disse «strategiske» målene: 35.0-13.0-6.0. Den var i utgangspunktet utstyrt med en 18 HK motor fra fabrikken A/S Gideon i Molde. Andreas Thung (1891-1981) fra Stokkøya var båtens første eieren. I 1938 hadde Aksel P. Skjærvik (1900-1972) overtatt eierskapet. Også han var fra Stokkøya. Båten ble ombygd i 1939. Den fikk da navnet «Stoksund 2». Ved ombyggingen fikk båten innsatt større motor enn før, en 28 HK Gideon. Fotografiet var utlånt av Terje Sørensen
YHL F 19085
«Skarven» (ST-69-Ø) var bygd i Åfjorden i 1926. Den hadde målene 29.0 8.0 5.0. Båten var utstyrt med en 8 hk «Helseth»-motor. Den første eieren av denne båten var Odin Sørensen (1870-1940), men den ble overtatt av hans sønn Oskar Sørensen (1898 – 1978). Med tiden ble «Skarven» solgt til Isak Holberg (1913 – 2010) som skiftet ut motoren med en 11 hk «Heimdal»-maskin. Brødrene Alf Fjellet (1924 – 1989) og Johan Edvard Fjellet (1920 – 2001) var hver sin periode mannskap på båten sammen med Isak Holberg. På dette fotografiet står Oskar Sørensen (1898-1978) til venstre og Charles Grande (1907-1996) til høyre. Fotografiet var utlånt av Terje Sørensen
YHL F 19086
«Viking» (ST-41-Ø) var en åpen båt bygd i Åfjord i 1922. Den hadde målene 28.0-8.0-4.5 for henholdsvis lengde, bredde og dybde. «Viking» hadde en 6 HK Falkenberg-motor. Båten var først eid av Hans Nilsen (1899-1974), Uthaug, men fra 1936 var Johan Paulsen (1890-1975), Storfosna, registrert som eier. Fotografiet var utlånt av Terje Sørensen
YHL F 19486
Passasjerbåten «Yrjar» av Fosen dampskipsselskap passerer Trolla i Trondheim på vei ut fjorden. Fotografiet var utlånt av Terje Postmyr
YHL F 19487
Passasjerbåten «Hitra». Fotografiet var utlånt av Terje Postmyr
YHL F 19872
Motorbåten Havsel på Uthaug havn. Fotoet er fra 1970. Fotografiet var utlånt av Lage Ulriksborg
YHL F 19873
Uthaugs første hurtiggående båt. Den ble bygd av eieren i vannfast finer og med 20 HK på hekken gjorde den 21 knop. Fotoet er fra 1965. Fotografiet var utlånt av Lage Ulriksborg
YHL F 19876
Uthaug havn i vestavind. Fartøyet til venstre er Brit Sølvi, den andre er Bjugnskjær. Fotografiet var utlånt av Lage Ulriksborg
YHL F 19877
Uthaug havn og vestre molo liver godt i vestavind. Fotografiet var utlånt av Lage Ulriksborg
YHL F 19878
Uthaug havn i vestavind. Eieren av en båt er ombord og passer på, mens Hjallis flyter på treverket, motoren må nok ha en heloverhaling. Fotografiet var utlånt av Lage Ulriksborg
YHL F 19886
Fraktefartøyet Brødrene laster ombord klippfisk fra en føringsbåt. Fotografiet var utlånt av Lage Ulriksborg
YHL F 19893
Fraktefartøy på Uthaug havn. Moloen er bygd ferdig, skinnegangen etter transport av stein er fjernet. Vi ser at østre molo er kommet på plass. Fotografiet var utlånt av Lage Ulriksborg
YHL F 19983
I Ørland kalt sjekte, andre navn er pram. Uidentifisert sted og mann. Fotografiet var utlånt av Thoralf Døsvik
YHL F 20003
Dette er en notgavl, den har ei landnot, klar til setting. Fotografiet var utlånt av Thoralf Døsvik
YHL F 20056
Færing, klar for salg. Med mulig feil antyder vi en ranværing. Fotografiet var utlånt av Thoralf Døsvik
YHL F 20341
Passasjerbåten «Hitra», fotografert i 1949 av Bjørn Postmyr. Fotografiet var utlånt av Terje Postmyr
YHL F 20392
Passasjerbåten «Berlin», fotografert i 1914 ved Hommelvik. Fotografiet var utlånt av Terje Postmyr
YHL F 20795
Passasjerbåten «Driva», fotografert i 1962 av Terje Postmyr. Fotografiet var utlånt av Terje Postmyr
YHL F 21119
Den gamle havna på Uthaug, sett innover Bjugnfjorden. YHL F 21119. Fotografiet var utlånt av Stiftelsen Uthaugsgården
YHL F 21960
Den gamle havna på Uthaug, sett nordover før østre molo ble bygd. Fotograf var Aslaug Lund, senere gift Hoff. YHL F 21119. Fotografiet var utlånt av Stiftelsen Uthaugsgården
YHL F 21961
Den gamle havna på Uthaug, sett nordover, dette kan være fra en av de første mudringer av havna. Fotograf var Aslaug Lund, senere gift Hoff. YHL F 21119. Fotografiet var utlånt av Stiftelsen Uthaugsgården
YHL F 22007
Ei havn med rutebåten «Andenæs» ved kai, vi ser fremste del av fartøyet. YHL F 22007. Fotografiet var utlånt av Stiftelsen Uthaugsgården
YHL F 22008
Ei havn med rutebåten Åndalsnæs ved kai, vi ser bakre del av fartøyet. Seilskipet på reden ligner på Severine, et fartøy som var tidligere eid av Uthaugsgården. Hun unngikk skader ved bombingen av Kristiansund under krigen. Se mer av kaien på forrige foto. YHL F 22008. Fotografiet var utlånt av Stiftelsen Uthaugsgården
YHL F 22544
To fartøy. Fra venstre ei jakt, kan det være Gerharda? og en motorkutter. YHL F 22544. Fotografiet var utlånt av Stiftelsen Uthaugsgården
YHL F 22545
Kutteren Ask tilhørende Ove Mathisen Uthaug. Dette var en to-mastret kutter med storseil, messan, toppseil, fokk og jager. Familien Mathisen bygde og bodde i stua like øst for veikrysset foran COOP Uthaug Handelssamlag. YHL F 22545. Fotografiet var utlånt av Stiftelsen Uthaugsgården
YHL F 22547
Fartøy med navnet Gerharda i en by. Det er en jakt. Kato Oksvold fra Trondheim eide fartøyet mellom 1916 og 1923. Han bodde ei tid på Uthaug før han flyttet til Trondheim. YHL F 22547. Fotografiet var utlånt av Stiftelsen Uthaugsgården
YHL F 22606
Maskinist Bjarne Hoff på fartøy. YHL F 22606. Fotografiet var utlånt av Stiftelsen Uthaugsgården
YHL F 22615
Tankbåt fortøyd ved kai. YHL F 22615. Fotografiet var utlånt av Stiftelsen Uthaugsgården
YHL F 22707
Fartøyet «Langnuen». YHL F 22707. Fotografiet var utlånt av Stiftelsen Uthaugsgården
YHL F 22708
Et uidentifisert fartøy. YHL F 22708. Fotografiet var utlånt av Stiftelsen Uthaugsgården
YHL F 22711
Et uidentifisert fartøy med det norske flagg, malt på skutesida. YHL F 22711. Fotografiet var utlånt av Stiftelsen Uthaugsgården
YHL F 22736
Uthaug havn sett fra østre molo. YHL F 22736. Fotografiet var utlånt av Stiftelsen Uthaugsgården
YHL F 22737
Uthaug havn. YHL F 22737. Fotografiet var utlånt av Stiftelsen Uthaugsgården
YHL F 22738
Uthaug havn. YHL F 22738. Fotografiet var utlånt av Stiftelsen Uthaugsgården
YHL F 22739
Uthaug havn. YHL F 22739. Fotografiet var utlånt av Stiftelsen Uthaugsgården
YHL F 23161
Størje på kai 1952 i Brønnøysund. Den tredje personen, fra høyre, er Arnljot Lund Hoff, i blankskjermlue, han var oppkjøper for firma Heide i Kristiansund. YHL F 23161. Fotografiet var utlånt av Stiftelsen Uthaugsgården
YHL F 24403
Rutebåten Nauma som trafikkerte strekningen Namsos – Trondheim. YHL F 24403. Fotografiet er gitt Yrjar Heimbygdslag av Ottar Berg
YHL F 25537
Trondhjem, Havneparti. No 327 Eneret Mittet & Co. Båten er ..NOTRØNDEREN fra NAMSOS. Fotografiet var utlånt av Stiftelsen Uthaugsgården
YHL F 25546
Fosen Dampskipsselakap kai og båter. Foto. Schrøder. Fotografiet var utlånt av Stiftelsen Uthaugsgården
YHL F 25561
Kristianiafjorden. Terje Sørensen har følgende kommentar: «Det skulle ikke forbause meg om det er «Veslemøy» vi også ser på bilde YHL F 25561, fra Kristianiafjorden.». Se hans kommentar til fartøybilde YHL F 14071. Fotografiet var utlånt av Stiftelsen Uthaugsgården
YHL F 27378
Tanker «TAXACO Scaninavia». YHL F 27378. Fotografiet var utlånt av Inger og odd Jøssing
YHL F 27379
En tanker fra «TAXACO». YHL F 27379. Fotografiet var utlånt av Inger og odd Jøssing
YHL F 27416
Var ikke kaianlegg tilgjengelig måtte rutebåter ekspederes på fjorden via ekspedisjonsbåt. Slike mindre dampskip som gikk i rutetrafikk kunne også stanses mellom sine faste anløp for ekspedering, mot en liten avgift, naturligvis, helst for å ta ombord eller sette av passasjerer. Fotografiet var utlånt av Roy Olav Røstad
YHL F 27512
Denne lille båttypen var hendig å ha på kysten. Trebåten måtte på land og det gjorde en alene. Barns tilvenning til sjø og roing, var enkel med en slik farkost. Liten og ustødig som den var lærte barna med en gang riktig oppførsel i båt. På trøndelagskysten var navnet skjeis eller skjekt(e), det blir noe helt annet lenger sør i landet. Et normert ord er pram, mens det folkelige navnet på båten var kunt, kanskje med tanke på formen når båten ligger på land, opp-ned. Fotografiet var utlånt av Roy Olav Røstad
YHL F 27585
Om du bodde på et veilaust sted ved sjøen, var båt eneste fremkomstmiddel, enten det var brudevielse, barnedåp eller begravelse. I dette tilfelle skal Eline Staven og Ivar Røstad reise til Åfjord kirke for vielse, 30. august 1952, en dag med blikk stille sjø, tyder fotografiet på. Fotografiet var utlånt av Roy Olav Røstad
YHL F 27592
Fiskebåt den ene dagen, skyssbåt den neste. ST-44-J er fiskebåt registrert i Jøssund kommune, Sør-Trøndelag. Fotografiet var utlånt av Roy Olav Røstad
YHL F 27596
Vi tror det er D/S «Bjørnør» som ekspederes på fjorden. Fotografiet var utlånt av Roy Olav Røstad
YHL F 27607
Ei fiskerihavn, kanskje Titran på Frøya? Det var minnemarkering der i 1949 og det ble det reist en bauta over de 140 som omkom på havet 50 år tidligere. Mennene er fra venstre: Tormod Røstad, Iver Røstad, Reidulf Røstad. Fotografiet var utlånt av Roy Olav Røstad
YHL F 27905
Sjøsetting av båten til Arne Hegvik. Den var opprinnelig en av to barkasser, skipsbåter, muligens fra den tyske slagkrysser «Gneisenau». «Gneisenau» ble ødelagt i Kiel i 1942. Kanontårnene ble tatt av og fordelt på festninger, det bakerste tårnet (Caecar) kom til Lundahaugen på Austrått. Skipsbåten var eid av baker Lund på Brekstad, men ble kjøpt av Arne Hegvik og fikk et overbygg. Den var brukt både som skyssbåt og turbåt. Den hadde dobbelt eikeskrog. Lund hadde skåret av bakenden og planlagt å bruke utenbordsmotor. Hegvik fikk montert innenbords motor. Fotografiet var utlånt av Astrid Aae
YHL F 27907
Sjøsetting av båten til Arne Hegvik. Fotografiet var utlånt av Astrid Aae
YHL F 27909
Båten til Arne Hegvik. Fotografiet var utlånt av Astrid Aae
YHL F 27910
Båten til Arne Hegvik. Vi ser overbygget. Fotografiet var utlånt av Astrid Aae
YHL F 28185
Mannskap på M/S «Ivaran» fra Oslo. Fotografiet var utlånt av Inger og Odd Jøssing
YHL F 28203
Mannskap på «landlov». Fotografiet var utlånt av Inger og Odd Jøssing
YHL F 28210
Hamburg havn og «Holger Danske» hjelpes ut av tre slepebåter. Fotografiet var utlånt av Inger og Odd Jøssing
YHL F 28214
M/S «Ivaran» i havn. Fotografiet var utlånt av Inger og Odd Jøssing
YHL F 28245
M/S «Borgholt». Fotografiet var utlånt av Inger og Odd Jøssing
YHL F 28681
M/S «Texaco Skandinavia». Fotografiet var utlånt av Inger og Odd Jøssing
YHL F 28735
M/S «Ivaran». Fotografiet var utlånt av Inger og Odd Jøssing
YHL F 28768
M/S «Norma». Fotografiet var utlånt av Inger og Odd Jøssing
YHL F 28769
M/S «Norma». Fotografiet var utlånt av Inger og Odd Jøssing
YHL F 28961
En sjømann står til rors. Fotografiet var utlånt av Rigmor Solbue Hoff
YHL F 28974
Uthaug havn, sett fra østre molo og før utfylling av bukta mot holmhaugen mellom moloen og ekspedisjonskaia. Fotografiet var utlånt av Rigmor Solbue Hoff
YHL F 28975
Havna, fotografert fra Brekstadkaia. Vet du hvilke fartøy dette er og hvem som var eiere? Fotografiet var utlånt av Rigmor Solbue Hoff
YHL F 28994
Fartøy på Trondheim havn. Fotografiet var utlånt av Rigmor Solbue Hoff
YHL F 29046
Fartøy ved Brekstad kai. Fotografiet var utlånt av Rigmor Solbue Hoff
YHL F 29149
S/S «Arctic Queen», moderfartøy til kveitfiske i Davisstredet. Fotoet er tatt fra en av doryene som fisket med line. Fotografiet var utlånt av Knut Dalehavn
YHL F 29158
Dansk vaktbåt, «Kvitebjørn», i Davisstredet. Fotografiet var utlånt av Knut Dalehavn
YHL F 29208
Hjelpefartøyet «Kamir» i Hull. Under driften kom fartøyet over til Davisstredet med kull til moderfartøyene. Fotografiet var utlånt av Knut Dalehavn
YHL F 29231
Det andre moderfartøyet dette året, S/S «Helder». Båtfører er Bernhoff Hafeld fra Stjørna. Han druknet senere under skjellgraving. Her fraktes kull til moderfartøyet, i sekker, ny last skal hentes. Fotografiet var utlånt av Knut Dalehavn
YHL F 29344
Tysk fartøy som strandet ved Dalehavn, Storfosna. «Marta Henrik Fisser», den 2.2.1935. Fotografiet var utlånt av Knut Dalehavn
YHL F 29345
Tysk fartøy som strandet ved Dalehavn, Storfosna. «Marta Henrik Fisser», den 2.2.1935. Fotografiet var utlånt av Knut Dalehavn
YHL F 29346
Tysk fartøy som strandet ved Dalehavn, Storfosna. «Marta Henrik Fisser», den 2.2.1935. Fotografiet var utlånt av Knut Dalehavn
YHL F 29595
Harald Eidsvaag i båt med påhengsmotor. Fotografiet var utlånt av Per Austvang
YHL F 29702
Ferie med soling på holmene vest for Uthaug. Fotografiet var utlånt av Knut Herman Schancke
YHL F 29816
Garten havn med fergeleie. Fotografiet var utlånt av Knut Herman Schancke
YHL F 29839
Notheng på den indre av Strandaholmene. «Fosnabuen» ved kai. Bebyggelsen på Strand på fastlandet. Fotografiet var utlånt av Knut Herman Schancke
YHL F 29840
I le av Indre Strandaholmen og den nye moloen ble ei god havn. Vi se en reketråler på svai. Fotografiet var utlånt av Knut Herman Schancke
YHL F 29845
I le av Indre Strandaholmen og den nye moloen ble ei god havn. På land ser vi Strand skole i sentrum av bildet. Fotografiet var utlånt av Knut Herman Schancke
YHL F 29961
Vi ser Fosenkaia i Trondheim. Fotografiet var funnet på Internett
YHL F 30489
Fartøy på Brekstadbukta. På fartøysiden er skrevet «Selvage Wessel» Fotografiet var utlånt av Jarl Hovde.
YHL F 30499
Flaggsmykket fartøy ved Brekstad kai. Vi tror det er «Fru Inger». Fotografiet var utlånt av Jarl Hovde.
YHL F 30500
Kajakkbruk ved Hovde. Vi ser gården Nedre Hovde i bakgrunnen og brakker fra tyskerne. Hagne Hovde i kaiakken nærmest. Fotografiet var utlånt av Jarl Hovde.
YHL F 30518
Fartøyet «Yrjar». Det er stevnedeltakere om bord, musikkorps. Fotografiet var utlånt av Jarl Hovde.
YHL F 31265
«Alma». ligger til høyre, her som seglfartøy. Hun hadde høy rigg, lite spring og noen kalte henne derfor «Spikstua». Fotografiet var utlånt av Brynhild Moen.
YHL F 31266
«Alma», kopiert fra avisen Søvesten, lokalasvis for Hemne og omegn. Fotografiet var utlånt av Brynhild Moen.
YHL F 31272
«Alma», ligger nærmest kaia. Fotografiet var utlånt av Brynhild Moen.
YHL F 31273
M/S «Alma». Laster flytebrygger ved Solevåg/Sunde i 1987. Anders Skaret var siste eier i Ørland før han solgte den til Erling Hellesvik, Hemne. Fotografiet var utlånt av Brynhild Moen.
YHL F 31872
S/S C. F. Tietgen København New York. Noen ganger var tegning bedre enn fotografi på postkort. Dette var et dampskip, bygget i 1897 for Scandinavian America Line. Se skipets korte historie HER. Fotografiet var utlånt av Laila Selnes Lund og Jakob Lund.
YHL F 31913
Indre Sjømandsmissionens Bethelskib, Elizer II. Fotografiet var utlånt av Laila Selnes Lund og Jakob Lund.
YHL F 31914
Indre Sjømandsmissionens Bethelskib, Elizer II. Fotografiet var utlånt av Laila Selnes Lund og Jakob Lund.
YHL F 31915
Indre Sjømandsmissionens Bethelskib, Elizer II. Fotografiet var utlånt av Laila Selnes Lund og Jakob Lund.
YHL F 32159
Er dette fartøy som ligger i Tindboden i Bjugn? Fotografiet var utlånt av Laila Selnes Lund og Jakob Lund.
YHL F 32160
Fartøy som ligger i Tindboden i Bjugn. Fotografiet var utlånt av Laila Selnes Lund og Jakob Lund.
YHL F 32161
ST-56-Ø. Motorkutter «Harald»? Fotografiet var utlånt av Laila Selnes Lund og Jakob Lund.
YHL F 32162
Uthaug havn med mange fartøy på svai. Fotografiet var utlånt av Laila Selnes Lund og Jakob Lund.
YHL F 32237
Nordgående hurtigrute passerer Kjeungen fyrstasjonen. Fotografiet var utlånt av Laila Selnes Lund og Jakob Lund.
YHL F 32238
Nybygd fartøy skal sjøsettes. Fotografiet var utlånt av Laila Selnes Lund og Jakob Lund.
YHL F 32370
Fartøymøte i rom sjø. Fotografiet var utlånt av Laila Selnes Lund og Jakob Lund.
YHL F 32371
Fartøymøte ved kai. Fremst til høyre sitter Harald Lund. Fotografiet var utlånt av Laila Selnes Lund og Jakob Lund.
YHL F 32791
Et prospektkort. Swedish American Line. M.S. «Gripsholm». Fotografiet var utlånt av Brynjar Brodersen.
YHL F 32810
Møte mellom to fartøy. Fotografiet var utlånt av Brynjar Brodersen.
YHL F 32833
Kvalfanger. Fotografiet var utlånt av Brynjar Brodersen.
YHL F 32856
Kvalfanger med dekkvinsjer. Fotografiet var utlånt av Brynjar Brodersen.
YHL F 33002
M/S «Grripsholm», Swedish American Line, Gothenburg direct New York & Canada. Fotografiet var utlånt av Brynjar Brodersen.
YHL F 33014
Flensedekket på en kvalfanger, denne fangsten foregikk i området ved de karabieske øyene. Det ble tatt knølhval. Myndighetene krevde at hele dyret ble utnyttet. I tillegg til hvalolje for eksport, ble kjøtt solgt på Grenada og av restene av skrottene ble det framstilt gjødsel. Stasjonen var i drift i to sesonger, som varte fra januar til april. I 1925 ble det tatt 105 dyr, i 1926 72. Om dette fartøyet var del av dette er usikkert. Sviktende hvalbestand og overgang til flytende hvalkokerier medførte at det ble slutt på hvalfangsten fra Glover Island. Det økonomiske resultatet av virksomheten det norske selskapet drev var dårlig. Refinansiering lykkes ikke og hvalfangerselskapet Grenada ble avviklet med tap for aksjonærene. Anlegget på Glover Island ble demontert i 1929. Fotografiet var utlånt av Brynjar Brodersen.
YHL F 33034
Sjømenn på et kvalkokeri på 1920-tallet. Fotografiet var utlånt av Brynjar Brodersen.
YHL F 33044
Sjømenn på et kvalkokeri på 1920-tallet. Bekledningen er noe annet enn for arbeidere i Sørishavet. Fotografiet var utlånt av Brynjar Brodersen.
YHL F 33046
Sjømenn på et kvalkokeri på 1920-tallet. Kvalen er klar til flensing. Fotografiet var utlånt av Brynjar Brodersen.
YHL F 33048
«Ved kai» i Karabien et sted. Kvalkokeriet «Anglo Norse» til venstre. Det andre fartøyet er registrert i Panama. Fotografiet var utlånt av Brynjar Brodersen.
YHL F 33061
Kvalfangst, her deles dyret opp, alt blir utnyttet. Fotografiet var utlånt av Brynjar Brodersen.
YHL F 33073
Kvalfangst, her deles dyret opp, alt blir utnyttet. Fotografiet var utlånt av Brynjar Brodersen.
YHL F 33074
Kvalfangst, her deles dyret opp, alt blir utnyttet. Fotografiet var utlånt av Brynjar Brodersen.
YHL F 33974
«Baldwin», ligger nærmest kaia. Hun var eid av Selmerske rederi, Trondhjem. Fotografiet var utlånt av Oddbjørn Ingebrigtsen.
YHL F 34004
Ombord i D/S «Stenkjær» mellom 1920 og 1930. Fotografiet var utlånt av Oddbjørn Ingebrigtsen.
YHL F 34005
Innherred Dampskibsselskaps fartøy på Trondhjem havn, fremst D/S «Stenkjær» Fotografiet var utlånt av Oddbjørn Ingebrigtsen.
YHL F 34007
Motorbåten «Glimt» var også brukt til fangst av kval og størje. Da måtte båtføreren ha god sikt og kunne snakke med mannen i utkikken på masta. Fjernkontrollene av motoren og roret var utviklet av smeden Ludvik Hauge på Uthaug. På styrhustaket, Ivar Ingebrigtsen og til venstre Henrik Lund Hoff. Fotografiet var utlånt av Oddbjørn Ingebrigtsen.
YHL F 34098
MK «Aukaskjær» på slipp. Fotografiet var utlånt av Oddbjørn Ingebrigtsen.
YHL F 34151
Muligens et engelsk marinefartøy, fotografert etter krigens slutt i 1945. Fotografiet var utlånt av Oddbjørn Ingebrigtsen.
YHL F 34174
Fotografiet er tatt før siste krig og et sted i Nord-Norge. Vi antar at dette er ei jakt, men er åpne for korrigering. Fotografiet var utlånt av Oddbjørn Ingebrigtsen.
YHL F 34202
På leting etter størje. Størjstol på bakken var plattform for skytteren. Fotografiet var utlånt av Oddbjørn Ingebrigtsen.
YHL F 34203
Motorbåten «Glimt» fra Uthaug var en av de minste på fangstfeltet. Båten har enda ikke styrehus, bare rorgrind, en skjerm mot været. I frammasta er en plattform for utkikken, tønne var ikke montert. Fotografiet var utlånt av Oddbjørn Ingebrigtsen.
YHL F 34219
En kutter jager størje. Registrering ST-64-HM. Fotografiet var utlånt av Oddbjørn Ingebrigtsen.
YHL F 34754
Ombord i motorbåten «Glimt» på Bjugnfjorden en søndag, sommeren 1945. Sydgående fartøy har passert Bjugnskjærlykta, skiftet kurs til 180 grader og vil få Kjeungskjær fyrstasjon om styrbord før neste kursendring mot Grandevika. Fotografiet var utlånt av Oddbjørn Ingebrigtsen.
YHL F 34755
Motorbåten «Glimt» på Bjugnfjorden en søndag, sommeren 1945. Sydgående fartøy har kystbyen Uthaug i bakgrunnen. Fotografiet var utlånt av Oddbjørn Ingebrigtsen.
YHL F 34756
Ivar Ingebrigtsen demonstrerer sikting med kvalkanonen, dette er samme søndag som nevnt tidligere. Denne dagen harpunerte de ei makrellstørje med hjelp av et størjgevær. Fotografiet var utlånt av Oddbjørn Ingebrigtsen.
YHL F 34771
Ivar Ingebrigtsen har klatret opp i formasta, der utkikkstønna normalt hadde vært, men her er en liten plattform og en ring til å gi støtte. Fotografiet var utlånt av Oddbjørn Ingebrigtsen.
YHL F 35281
Slepebåt i arbeid på ei elv i sydligste del av USA. Fotografiet var utlånt av Oddbjørn Ingebrigtsen.
YHL F 35385
Hurtigrute «Vesteraalen» 1908. Kristian Hauge fra Sjøgata er nummer tre fra venstre, han står bak og er merket med et lite kryss på toppen av lua. Han er her 17 år og reiste senere til USA.. Fotografiet var utlånt av Lage Ulriksborg.
YHL F 35387
«Seilbåten «Trygg». En gang i midten av 1880-årene. Overretssakfører Glørsen, Robert Dae og Johs. Tønseth, senere sorenskriver», skriver ei datter av Robert Dae og sender fotografiet som en hilsen til en ukjent adressat. Fotografiet var utlånt av Lage Ulriksborg.
YHL F 36493
Et prospektkort av Trondhjem. «Parti fra elven». Nr 63, eneberittiget Norsk kunstforlag. Fotografiet var utlånt av Berit M. Hoff.
YHL F 36524
Et prospektkort av et uidentifisert sted. Fotograf Chr. Jakobsen, Besaker. Fotografiet var utlånt av Berit M. Hoff.
YHL F 36527
Et prospektkort fra Brekstad i 1930 hvor «Fram» har Ørlands Sangkor ombord. Fotografiet var utlånt av Berit M. Hoff.
YHL F 37134
Mannskap på S/S Dag. Kjenner du fartøyet eller menneskene på fotoet? Fotografiet var utlånt av Aud Guldteig Øia.
YHL F 37143
Uidentifisert person ved styrehuset på en motorbåt. Fotografiet var utlånt av Aud Guldteig Øia.
YHL F 37305
Et fartøy ved almenningskaia på Uthaug, tror vi. Fartøyets navn ender på «skjær», men bygningene stemmer ikke helt med Uthaug, hva tror du? Fotografiet var utlånt av Aud Guldteig Øia.
YHL F 37351
Uidentifiserte personer. Kan vi fabulere? Har den yngste blitt eksaminert i sjømannskunnskap, fartøysbevis? Fotografiet var utlånt av Aud Guldteig Øia.
YHL F 37886
Bilferga «Holger Stjern» i fergeleiet, enten i Vanvvikan eller Skansen i Trondheim. Fotografiet var gitt av Tor Hoff.
YHL F 37919
«Midnatsol» var bygd for Det Bergenske Dampskobsselskab i 1949 i Italia. Hun ble solgt til Troms Fylkes Dampskobsselskap i 1979 og seilte som hurtigrute fram til 1982 Etter brukt som hotellskip ble fartøyet hugget i 1987. Fotografiet var gitt av Tor Hoff.
YHL F 37920
«Midnatsol» var bygd for Det Bergenske Dampskobsselskab i 1949 i Italia. Hun ble solgt til Troms Fylkes Dampskobsselskap i 1979 og seilte som hurtigrute fram til 1982 Etter brukt som hotellskip ble fartøyet hugget i 1987. Fotografiet var gitt av Tor Hoff.
YHL F 37978
Fartøyet «Richard W. Law», fotografert av Killam & Co, 823 Chapel ST, New Haven, Ct. Fotografiet var gitt av John Hojem Næss
YHL F 41185
Rutebåtanløp på Brekstad. Det er sommer, de oppmøtte er søndagskledd. «Agdenes» legger til kai, «Fru Inger» ligger fortøyd. Foto, Ole Konrad Grande. YHL F 41185
YHL F 41186
Rutebåtanløp på Brekstad. Det er sommer, de oppmøtte er søndagskledd. Stort oppmøte, mange er reiseklare. «Fru Inger» legger til kai. Foto, Ole Konrad Grande. YHL F 41186
YHL F 41187
Rutebåtanløp på Brekstad. Det er sommer, de oppmøtte er søndagskledd. «Fru Inger» losser gods, en skuter i hivet. Foto, Ole Konrad Grande. YHL F 41187
YHL F 41188
Rutebåtanløp på Brekstad. «Fru Inger» bakker ut og fortsetter ruta. Foto, Ole Konrad Grande. YHL F 41188
YHL F 41189
Rutebåtanløp på Brekstad. «Fru Inger» bakker ut og fortsetter ruta. Foto, Ole Konrad Grande. YHL F 41189
YHL F 41190
«Kongsbussen« anløper Brekstad. Foto, Ole Konrad Grande. YHL F 41190
YHL F 41191
«Kongsbussen« anløper Brekstad. Foto, Ole Konrad Grande. YHL F 41191
YHL F 41192
«Kongsbussen« kommer opp Kanalen i Trondheim til «Fosenkaia». Foto, Ole Konrad Grande. YHL F 41192.
YHL F 41193
«Yrjar« godsrutebåt anløper Brekstad. Foto, Ole Konrad Grande. YHL F 41193.
YHL F 41194
«Yrjar« som de andre rutebårene fraktet store gjenstander, slik som en bil. Det ser ut som om denne bilen ankommer Brekstad. Foto, Ole Konrad Grande. YHL F 41194.
YHL F 41199
Åpning av ferjeleiet på Brekstad. Kornetten spiller. Sambandet ble åpnet 1977 med Fosen Trafikklag som operatør. Det ble betjent av MF «Kong Øystein», MF «Lagatun» og MF «Austråt», fra 1989 MF «Hertug Skule II». Foto, Ole Konrad Grande. YHL F 41199.
YHL F 41200
Åpning av ferjeleiet på Brekstad. Oppstillingsplass. Sambandet ble åpnet 1977 med Fosen Trafikklag som operatør. Det ble betjent av MF «Kong Øystein», MF «Lagatun» og MF «Austråt», fra 1989 MF «Hertug Skule II». Foto, Ole Konrad Grande. YHL F 41200.
YHL F 41201
Åpning av ferjeleiet på Brekstad. Ferge. Sambandet ble åpnet 1977 med Fosen Trafikklag som operatør. Det ble betjent av MF «Kong Øystein», MF «Lagatun» og MF «Austråt», fra 1989 MF «Hertug Skule II». Foto, Ole Konrad Grande. YHL F 41201.
YHL F 41202
Hurtigbåt. Agdenes. På Brekstad. Foto, Ole Konrad Grande. YHL F 41202.
YHL F 41203
Oddvar Hoøen med blomster. Åpning av hustigbåtsamband på Brekstad. Foto, Ole Konrad Grande. YHL F 41203.
YHL F 41204
Åpning av hustigbåtsamband på Brekstad. Foto, Ole Konrad Grande. YHL F 41204.
YHL F 41205
Åpning av hustigbåtsamband på Brekstad. Foto, Ole Konrad Grande. YHL F 41205.
YHL F 41206
Åpning av hustigbåtsamband på Brekstad. Foto, Ole Konrad Grande. YHL F 41206.
YHL F 42113
Fergesamband Garten – Storfosna. Foto, Ole Konrad Grande. YHL F 42113.
YHL F 44320
Fartøyet «Graakallen». Fotografiet er gitt av Arnt Tore Andersens arvinger. YHL F 44320.
YHL F 44410
I fire forskjellige transporter i 1942 ble denne lastebåten «Gotha», benyttet til å frakte 4258 jugoslaviske partisaner fra Polen til fangeopphold i Norge. Ca. 640 havnet på Ørland. Under overfarten ble fangene stuvet ned i lasterommene der flere døde. Av de 4268 overlevde kun 1720.. Fotografiet er gitt av Arnt Tore Andersens arvinger. YHL F 44410.
YHL F 44428
Denne motorbåten, som var eid av Ingvald Stenvik, forliste, rent i senk av tyskerne 1.3.1942. Fotografiet er gitt av Arnt Tore Andersens arvinger. YHL F 44428.
YHL F 44438
Das Modell bei Willy. Men hvilket fartøy er modellert her? Fotografiet er gitt av Arnt Tore Andersens arvinger. YHL F 44438.